Κάτι κουραμπιέδες και κάτι μελομακάρονα έχουν μείνει πάνω στο τραπέζι, στο σαλόνι, μέχρι να φαγωθούν κι αυτά, για να σβήσει εντελώς από τη μνήμη μας το γεγονός ότι είχαμε γιορτές. Αυτό σημαίνει πως… πάει ο παλιός ο χρόνος και πως ξαναμπαίνουμε σιγά – σιγά στους γνώριμους ρυθμούς μας και στη συνήθη θεματολογία μας. Είμαστε έτοιμοι «να τραβήξουμε και πάλι κουπί» κι όπου το πει…
Και μιας και είπαμε ότι είμαστε έτοιμοι «να τραβήξουμε κουπί», το μυαλό μας πήγε κατευθείαν στον Ρέππα! Ο οποίος Ρέππας απ’ ότι μαθαίνω, θα κάνει ότι είναι δυνατόν ούτως ώστε το «κουπί που θα τραβήξουμε» να είναι γερό. Ο Αρκάς υπουργός, σαν ετεροχρονισμένος Αϊ-Βασίλης, ετοιμάζεται να μας δώσει μοναδικούς μποναμάδες και «κομψά κουστουμάκια, κομμένα και ραμμένα στα μέτρα μας».
Αν και ήδη οι τιμές στους σταθμούς των διοδίων έχουν πάρει φωτιά, με το καλημέρα του 2011, μας περιμένουν νέες αυξήσεις, καθώς και νέοι σταθμοί είσπραξης. Μαζί τους όμως, αυξάνονται όλο και περισσότερο, αυτοί που αντιδρούν και αρνούνται να πληρώνουν διόδια. Απ’ ότι φαίνεται, αυτό το έχει καταλάβει καλά ο Ρέππας, γι’ αυτό και έκανε λόγο για νομοσχέδιο στις αρχές του νέου χρόνου για μείωση τιμών στα διόδια, περιορισμό των προβλεπόμενων σταθμών είσπραξης, καθώς και για βελτίωση των συμβάσεων με τις κοινοπραξίες που εμποδίζουν τα έργα. Όλα ωραία και καλά. Από την άλλη μεριά όμως ο Ρέππας, πρέπει να ξεκαθαρίσει τι εννοεί… αρχές του νέου χρόνου. Και αυτό, διότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου οι μειώσεις των τιμών θα ξεκινήσουν από το… 2014! Μέχρι τότε θα πληρώνεις στην κυριολεξία μια περιουσία για να πας από τη μία περιοχή στην άλλη. Ίσως γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, οι πολίτες έχουν εξαγριωθεί και αρνούνται να πληρώσουν το άγριο χαράτσι.
Έτσι λοιπόν, μαζί με το… καλωσόρισμα του καινούργιου χρόνου, έρχονται σαν «δωράκι» και 12 επιπλέον σταθμοί είσπραξης στους «αψεγάδιαστους» αυτοκινητόδρομούς μας. Αυτό συμβαίνει γιατί έτσι είχε συμφωνηθεί στις συμβάσεις που υπογράφηκαν το 2007. Αυτές οι ρυθμίσεις τηρούνται κατά γράμμα, αλλά είναι οι μόνες όπως φαίνεται διότι το χρονοδιάγραμμα των έργων μάλλον έχει «πεταχτεί»!
Το Δημόσιο όφειλε να παραδώσει όλους τους εργοταξιακούς χώρους μέχρι το 2009, κι όμως, το μόνο που κατάφερε, ένα χρόνο μετά, είναι να έχει ολοκληρώσει το 55% των έργων. Έτσι και για άλλους λόγους οι εργολάβοι των αυτοκινητοδρόμων ζητούν ποινικές ρήτρες από το Δημόσιο, συνολικού ύψους 500 εκ. ευρώ. Εκτός όμως απ’ αυτό, οι κατασκευαστές διαμαρτύρονται γιατί λόγω της οικονομικής κρίσης έχει πέσει ο κυκλοφοριακός φόρτος στο 10%-20% (σύμφωνα με δικές τους μετρήσεις) άρα προφανώς και τα έσοδά τους.
Από την άλλη, όπως υποστηρίζουν μερικοί, εκτός παιχνιδιού δεν θα μπορούσαν να μείνουν και οι τράπεζες, οι οποίες χορηγούν τα δάνεια για να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση και να πετύχουν καταβολή της κρατικής ενίσχυσης, παρά το γεγονός ότι δεν έχουν καλύψει τις υποχρεώσεις τους.
Αναλυτικά λοιπόν, ο προγραμματισμός – νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, των… αρχών του 2011, μεταξύ άλλων προβλέπει:
· Μείωση των τιμών των διοδίων με παραίτηση του Δημοσίου από τις προβλεπόμενες εισπράξεις που ξεκινούν το 2014 και κλιμακώνονται ως το 90% στο τέλος του χρόνου παραχώρησης, το 2037!
· Περιορισμό των προβλεπόμενων σταθμών είσπραξης που είναι χωροθετημένοι ανά 50 χλμ. Άμεση εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων που θα διαμορφώσει πιο δίκαιη τιμολόγηση ανάλογα με τα διανυόμενα χιλιόμετρα.
· Βελτίωση των ατελειών των συμβάσεων που εμποδίζουν την εξέλιξη των έργων.
Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, έρχονται και νέα διόδια με καυτές τιμές που κάνουν πλέον τα ταξίδια… άπιαστο όνειρο. Ως γνωστόν, ένας εισπρακτικός σταθμός που ήδη έχει «πιάσει δουλειά» είναι αυτός στην Ασέα, στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου – Τρίπολης – Καλαμάτας.
Σε σχετική ιστοσελίδα του Διαδικτύου διαβάζουμε και τα εξής:
Το κόστος διέλευσης τα τελευταία χρόνια στους αυτοκινητόδρομους έχει αυξηθεί κατά 200%. Λόγω του ότι η Ελλάδα έχει παραχωρήσει την εκμετάλλευση λειτουργία των διοδίων σε ιδιωτικές κοινοπραξίες μας έχει φέρει στη 2η θέση κόστους μεταξύ 15 χωρών της ευρωζώνης. Μάλιστα με τη δημιουργία νέων διοδίων το κόστος του ταξιδιού έχει επιβαρυνθεί μέχρι το 2010 περίπου 40%. Το Δημόσιο δεν μπόρεσε να βάλει τα κεφάλαια που του αναλογούσαν για την κατασκευή των έργων και έτσι το εκμεταλλεύτηκαν οι κοινοπραξίες με το να ανεβάζουν συνέχεια τις τιμές στα διόδια χωρίς να τις εμποδίζει κανείς.
Ένα παράδειγμα είναι ότι η κοινοπραξία της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, (Vinci 57,45%, Άκτωρ Παραχωρήσεις 22,02%, J&P Άβαξ 12,14%, Αθηνά 8,39%) αύξησε το αντίτιμο σε 12,20 ευρώ για τα Ι.Χ. ενώ για ένα φορτηγό η τιμή είναι 30,80 ευρώ. Η Ολυμπία Οδός (Vinci 29,9%, Hochtief CmbH 17%, Άκτωρ Παραχωρήσεις 17%, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 17%, J&P Άβαξ 17%, το υπόλοιπο που απομένει η Αθηνά) επειδή έπρεπε να χρηματοδοτήσει το κόστος για την κατασκευή της Κορίνθου – Πατρών – Τσακώνας έχει αυξήσει και εκείνη τις τιμές στα διόδια που εκμεταλλεύεται. Βέβαια υπάρχει και το θέμα με την Εγνατία οδό. Εκεί οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν στην κυβέρνηση ότι εάν δεν προχωρήσει μέσα στο 2011 στην παραχώρηση της εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού θα αυξήσει το κόστος 6%-8%. Αυτό το ποσοστό υπολογίζεται με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανύει ο οδηγός. Αν συμπεριλάβουμε και τα καύσιμα, ανεβαίνει δραματικά το κόστος για τον κάθε ταξιδιώτη. Μάλιστα οι νέοι τιμοκατάλογοι στα διόδια περιλαμβάνουν 23% ΦΠΑ.
Καθημερινά αυξάνονται τα μέλη των διαφόρων οργανώσεων με εκρηκτικούς ρυθμούς. Υπάρχουν συντονιστικά σε κάθε άκρη της χώρας μας με επικεφαλής την Επιτροπή Αγώνα Κατοίκων, Πολιτών και Εργαζομένων ενάντια στα διόδια. Σύμφωνα με μέλος της επιτροπής των «δεν πληρώνω», μέχρι το περασμένο μήνα 600.000 άτομα σηκώνοντας τις μπάρες στα διόδια και πέρασαν δίχως να πληρώσουν ούτε φράγκο!
Επιπλέον, όπως λένε τα μέλη των εν λόγω επιτροπών, είναι απόλυτα νόμιμο να μην πληρώνουν διόδια, όπως και ο κάθε πολίτης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου